Tämä osio kulkee aluksi nimellä Vanhat takajarrusatulat, mutta nimi muutetaan samalla, kun paljastan satuloiden lopullisen kohtalon.
This section will follow the name Old rear calipers for now, but it will be changed as I reveal the true destiny of the calipers.
Yksi jarrumäntä ei lähtenyt irti paineilmaa käyttämällä, koska olin vahingossa painanut sen ruuvipenkissä liian pohjaan, joten päätin käyttää rasvaprässiä. Jarrulinjan kierre on R1/8.
One of the brake pistons wouldn't come off because I accidentally pressed the it too deep with vice so I decided to use a grease press. The brake line is with R1/8.
Jälleen sopiva kiila pitämään kiilat paikoillaan.
Again use a wedge to keep the pistons at bay.
Mäntä irtosi niin helposti, että ei olisi uskonut sen olleen jumissa.
The piston came off so easily one wouldn't believe it was stuck in the first place.
Käytin rasvaa, koska tiesin purkavani satulan ja puhdistaminen on silloin helppoa.
I used grease because I knew I was going to completely disassemble the caliper. It's easy to clean it then.
Ilmausventtiili aukeaa 8mm kiintoavaimella. Kaksi isompaa pulttia on 14mm kannalla ja pienempi pultti on 13mm kannalla.
The bleed valve can be opened with a 8mm wrench. The two bigger bolts are with 14mm heads and the smaller is with a 13mm head.
Ja satulan puolikkaat puhallettuina.
Two halves of the caliper after sand blasting.
Ensimmäinen kerros maalia päällä. Maali on jarrusatulamaalia Biltemasta.
First coat of paint. The paint is brake caliper paint from Biltema.
Ohuella pensselillä pääsi helposti pölysuojan uraan.
The gap for the dust cover was easy to reach with a thin brush.
Sisäpuolelle riittää yksi kerros maalia, mutta maalaan senkin toiseen kertaan. Tiivistepinnoista maalit poistetaan varoen ennen kasaamista.
One coat of paint is enough on the inside but I will add another coat. The excess paint will be carefully removed before assembly.
Toinen takasatula Tuli myös puhallettua.
The other rear caliper was also sand blasted.
Tässäkin ensimäinen kerros samaa maalia.
Here is a first coat of the same paint.
Ja toinen puoli.
And the other side.
Puhalsin sekä taka-, että etujarrumännät. Mäntien sivut suojasin Jeesus -teipillä.
I sand blasted the rear and front caliper piston. I covered the sides with Jesus -tape.
Puhalluksen jälkeen maalasin puhalletut kohdat CRC Zink -maalilla.
After blasting I painted the blasted parts with CRC Zink.
Vertasin etujarrujen mäntiä ennen maalausta takajarrujen mäntiin ja totesin niiden olevan identtiset ja näin ollen myös vaihtokelpoisia. Halkaisijat ovat 38mm. Etu- ja takajarrusatulat ovat Girling -merkkiset.
I compared the front brake pistons with the rear brake pistons before painting ja realized they are identical and also interchangeable. Diameters are 38mm. Both front and rear calipers are made by Girling.
Toisessa takajarrusatulassa oli erilaiset männät, kuin muissa auton satuloissa. Männät ovat painavammat, eikä niissä ole pölysuojalle olkapäätä.
The other rear caliper had different pistons than the other calipers on the car. They are heavier and dont have a lip for the dust cover.
Ensin sorvattiin "kantta" kiinnipitävät hampaat ja alta paljastui männän sisältö.
First the teeth holding the "lid" were machined away and the inside of the piston was revealed.
Lopuksi sorvattiin sisus pois, jonka jälkeen tehtiin pölysuojalle olkapää.
Lastly the insides were machined away and after that a shoulder was made for the dust cover.
Toinen satula on nyt valmis, enään vain jarrupalat puuttuu. Tiivisteiden asennuksessa muistettava:
1. Puhdista sylinteri liasta
2. Voitele sylinteri kevyesti esim. CRC 5-56:lla
3. Voitele o-rengas samoin ennen asennusta. TIIVISTEITÄ EI ASENNETA KUIVANA
4. Voitele männät ennen asennusta.
5. Voitele pölysuoja ennen asennusta.
6. Varmista, että pölusuojan ulkoreuna menee satulassa olevan olkapään yli.
7. Varmistusrengasta asentaessa varro, ettet puhkaise sillä pölysuojaa.
The other caliper is now ready, just lacks new brake pads. Good to remember when installing seals:
1. Clean the cylinder
2. Lubricate the cylinder
3. Lubricate the o-ring before install. SEALS SHOULD NOT BE INSTALLED DRY
4. Lubricate the pistons before install
5. Lubricate the dust cover before install
6. Make sure the outer edge of the dust cover goes over the shoulder on the caliper
7. When installing the retaining ring be careful not to damage the dust cover.