SEKALAISIA KORITÖITÄ / MIXED BODY WORK


Tässä osiossa on kootusti pieniä koritöitä koskevia töitä. Kun jokin aihe tässä osiossa kasvaa riittävästi, niin sille luodaan täysin oma osio.
This section has some random body works. When a topic in this section grows enough I will create a new section for it.


Irroitin kuskin puoleisen takaoven ja saranoiden alla oli hivenen ruostetta.
I removed the driver's side rear door and there was a little rust under the hinges.


Ruosteet poistettu ja vedin päälle RostPrimeriä.
Rust removed and some RostPrimer





KUSKINOVEN SARANA
DRIVER'S DOOR HINGE

Kuskinoven saranan etupuolen kävin läpi myös kulmahiomakoneella, mutta ajallaan sitten koko tuo alue leikataan irti ja hitsataan uusi pelti tilalle.
I went through the driver's door hinge area with an angle grinder, but in time that are will be cut off and replaced.



Sama sarana kuskinovi irroitettuna. Ruoste on syönyt alemman saranan kiinnitysalueen siinä määrin, että muotopelti ja saranan kiinnityspalkki on uusittava kokonaisuudessaan.

Same hinge with the driver's door removed. Rust had eaten away the joint area in such a scale, that both the sheet metal and the hinge support beam must be renewed as a whole.


Alempi sarana ulko- ja sisäpuolelta.
Lower hinge from out- and inside.


Ulkopellin syöpynyt osa leikattu pois.
The rusted outer sheet metal cut away.


Ylempi sarana oli kertaalleen korjattu, joten tutkin sitä lähemmin.
The upper hinge has been fixed in the past so I took a closer look at it.





Ei muuta, kuin vahvempaa peltiä tilalle.
Must add some thicker sheet metal.


Leikkausta piti vielä jatkaa, sillä alempana oli lisää syöpymää.
The cutout had to be enlarged due to more corrosion.




Kevennetyn oven kanssa on helpompi mallata saranoiden reiät kohilleen, mikä on vielä tekemättä.
It's easier to work with a lightened door when marking up the holes for the hinges, which I still have to do.


Ensin porasin reiät ja sitten raspilla suurensin niitä.
First I drilled small holes and then enlarged them.


Näyttää olevan hieman ylhäällä, mutta pitää laittaa oveen vielä ulkotiiviste paikalleen ja mallailla linjat kohdilleen ennen viimeistä päätöstä.
The holes seem to be a little too high, but I better attach the puter door seal and make sure the door is in line before the final verdict.



Ensimmäinen osa mitä olen tässä projektissa asentanut edes hetkellisesti paikalleen: etuovi.
The very first part I have installed even temporarily during this project: the front door.


Yläsaranalle täytyy tehdä lujite, jottei kiinnityskohta antaisi periksi ja taipuisi ajan myötä.
A reinforcement for the upper hinge point must be fabricated, so that the point won't flex and give in over time.








SISÄTILAN PELTITYÖT
INTERIOR SHEET METAL WORK

Bitumimaton alta paljastui ramanlaista syöpymää, kuin kuskinpuolella.
The same kind of corrosion was found under the noice reduction carpet as on the driver's side.



Näytti olevan jarrupölyn ja ruosteen sekoitusta.
Seemed to be a mix of brake dust and rust.


Maalit ja ruoste poistettu hitsausta varten
Paint and rust removed for welding.




Parhaiten onnistunut paikkaus tähän mennessä.
Best patch so far. 





ULKOPUOLEN PELTITYÖT
EXTERIOR SHEET METAL WORK

ETURUNKOPALKKI
FRONT FRAME BEAM


Kuskin puolella oli runkopalkissa pahannäköinen ruostuma, joten leikkasin sen kokonaan pois.
There was a bad spot of corrosion, so I cut it out completely.


Uusi pala on 4mm levystä. On ainakin tukeva.
The new piece is made out of 4mm sheet metal. At least it's firm.


Paikkaukseen pitää vielä tendä reikä ja kierre etulokasuojan kiinnikkeelle.
A hole and threads must be done on the patch for the front fender attachment.




TULIPELTI
FIREWALL

Tulipellissä kahden levyn kanttauksesta oli lähtenyt ruoste etenemään hieman pidemmälle, joten siitä piti leikata hieman isompi pala pois.
On the seam of two sheets of metal on the firewall, rust had started to eat away quite alot of metal, so I had to cut away little bit bigger piece.



C -PILARIT
C -PILLARS


C-pilarin kohdalla ikkunalistassa kromilistan alla oli kuppaa. Samoin myös itse C-pilarissa oli syöpymää koristelätkän alla. Siitä en kuitenkaan muistanut ottaa kuvaa ennen sinkkiä.
At the C-pillar there was a little rust on the water chute. And the C-pillar itself had some rust under the decorative piece. But I didn't remeber to take a picture before the zink.


Siinä samainen listankohta sinkittynä.
Same chute after zink.

Saman listan aivan loppupäässä löytyikin hieman voimakkaampi syöpymä.
At the end of the same chute there was some serious corrosion.


Vedin päälle sinkin, vaikkakin tuo kohta leikataan tulevaisuudessa kokonaan pois ja uusitaan.
I put on some zink, but in the future I will cut it off and renew it.


Ruostuma on nyt leikattu pois ja korjauspala kiinnitetty.
The rusted part is now removed and patched up.





Oikeanpuolen C-pilarissa ei ollut koristelätkän alla muuta, kuin likaa. Hyvä niin.
Right side C-pillar had no rust under the decorative thingy.


Myös itse lista oli hyvässä kunnossa, vain likainen.
The chute was in good condition as well just dirty.


Vetokoukunkin irroitin, mikä oli kiinni neljällä 17mm kantaisilla pulteilla ja kahdella 22mm kantaisella pultilla.
I also removed the tow bar which was held in place with four 17mm head bolts and two 22mm head bolts.



Kuskinpuoleinen puskurin kiinnike. Jotta nuo kiinnikkeet saa irti, pitää vetokoukun isot 22mm kannan pultit irroittaa kokonaan.
Driver's side bumber attachment. The tow hook's huge 2mm head bolts must be removed before you can pull these away.





ETULOKASUOJAT
FRONT FENDERS

Löytyipä sitten oikea Tee Se Itse -korjaus: niittejä ja surkeaa "hitsausta"
I then found a real DIY-repair: rivets and poor "welding"


Apukuskin puskuria irroittaessa tuli vastaan taas pari vetoniittiä, mutta ne poraamalla lokasuoja irtosi, toisin kuin edellinen lokasuoja.
As I was removing the passanger side front fender I found some rivets again, but after drilling them out the fender got loose unlike the other front fender.


Vasen etulokasuoja.
Left front fender.


Helma oli pahin, mutta sekin vain voimakasta pintaruostetta.
The skirt was the worst, but only strong surface rust.


Etulokasuojien etukiinnikepisteen saa irti 10mm hylsyllä.
Front fender front fix point can be removed with a 10mm wrench.


Oikea etulokasuoja.
Right front fender.





KONEHUONE
ENGINE BAY


Piti tarkistaa konehuoneenkin kunto, mikä osoittautui hyväksi.
Alla vertailun vuoksi apukuskin puoli pesty vedellä ja rätillä.
I also inspected the engine bay, which proved to be quite nice.
Below is a picture of the passenger side of the engine bay washed with a rag and water for comparison.