ÖLJYRUISKUT / OIL SQUIRTERS

B230 lohkoihin tuli vasta -93 jälkeen vakiona mäntien öljyruiskut, mitkä jäähdyttävät mäntien alapintaa.
Aion tehdä TurboBricks -sivuston mukaisen operaation ja asentaa itse lohkoon öljyruiskut.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?s=63d9c810d86b7db9810935ae43d221d9&t=115422

Suuttimiksi tulee BMW:n osanumerolla 11111739907, joissa on M8x1mm kierre.
M8 pultille porattava reikä on 6,8mm.

Kuvat ovat huonolaatuisia sillä Desire HD ei pärjää hyvin vähäisessä valaistuksessa, mitä käytin projektin alussa.



Oil squirters were introduced to B230 in the year -93 which cool the under surface of the pistons.
I will do an operation described here:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?s=63d9c810d86b7db9810935ae43d221d9&t=115422

(yes, your forums are well known here (=  )

The squirters will be from BWM, partnumber 11111739907, which have a M8x1mm threading.
The hole needed for a M8 bolt is 6,8mm.

The pictures are a bit bad because they were taken with my Desire HD which I used in the beginning of this project.




Alkureikä on 6mm poralla joka on 300mm pitkä, mikä helpotti porausta 6,8mm kokoon jälkimmäisen poranterän lyhyyden vuoksi.
The starting hole is with a 6mm x 300mm drill bit which helped the drilling to 6,8mm, because my 6,8mm drill bit was so short.


Reikä suurennoksen jälkeen 6,8mm terällä.
The hole after enlarging it to 6,8mm.


Kuvissa #1 ja #2 sylinterien suutinreiät.
Cylinders #1 and #2 in the below picture.


Kuvassa näkyy suuttimien tarvitsemien tiivistepintojeen tekemiseen hyödyllinen työkalu.
Työkalun ohjuritappi onkin sopivasti 6,8mm. Myös parempi maalipintakin näkyy kuvasta.
The picture shows a handy tool for drilling the sealing surfaces for the oil squiters.
The quiding tip of the tool is 6,8mm which is just dandy. You can also see the better paint coating.


Ensimmäinen tiivistepinta valmis.
The first sealing surface is done.


Lopuksi kävin reiät läpi M8x1mm kierretapilla.
The last step is to go through the holes with a M8x1mm tap drill.


Paikallinen BMW:n varaosamyyjä ilmoitti, että tilaus Ruotsista on saapunut.
Kuten paketeistä näkyy myydään suuttimet kappaleittain ja mukaan tulee banjo -pultti, sekä itse suutin.
Banjo -pulteissa on sisällä jousi, mikä kuormittaa myös sisältä löytyvää kuulaa. Testasin tuon jousen avautumisen ja se aukeaa täysin 3barin kohdalla.
Our local BMW dealer contacted me and let me know my order from Sweden has arriwed.
As you can see from the packages the squiters are sold in units of 1 and they include a banjo bolt and the squirter itself.
The banjo bolt has a spring and ball inside it, which i tested to open completely in 3bars.


Tiivisteiksi sopii M10 ja M8 kuparitiivisteet. M10 tiiviste tulee pultinkannan ja suuttimen väliin ja M8 taasen lohkon ja suuttimen väliin. Pultti on edellä todetun M8 kokoinen, mutta sen kannassa olevan kanttauksen takia ei M8 kuparitiiviste mahdu kantaan asti. Tästä syystä toinen tiiviste on kokoa M10.
For sealing a M10 and a M8 copper washer is fine. The M10 washer goes between the bolt and the squirter and the M8 washer goes between the block and the squirter. The bolt is M8 as mentioned but due to the chamfer at the base of the bolt a M8 washer wont fit perfectly. For this reason a M10 washer is used.


Banjo -pulttien kierteisiin laitoin Loctite 542 -hyrdauliikkatiivistettä, mikä toimii samalla kierrelukitteena.
I used Loctite 542 on the banjo bolts which acts as a threadlock and sealant.