POHJA / UNDERBODY


Tässä osiossa esitetään, miten kävin pohjaa läpi pohjamassojen ja peltitöiden osalta. 
In this section I show how I managed to get the stone chip guard off and how I repaired some rusty parts.

POHJAMASSAN IRROITUS
STONE CHIP GUARD REMOVAL





Apukuskin puolelta. Massan alta paljastuikin pari pientä paikattavaa reikää.
From the passenger's side. From under the stone chip guard, two small holes were revealed.











POHJAN PELTITYÖT
UNDERBODY SHEET METAL WORK


Sekä kuskin, että apukuskin puolen jalkatilojen kohdalla olevat tukipalkit ovat hyvin ruosteessa, joten ne pitää irroittaa. 
Both the driver's and passenger's side support beams are heavily rusted so they must be removed.



Ruoste oli syönyt tiensä lattien läpi, joten palkit lattioineen leikattiin irti.
The rust had eaten it's way through the floor so the the beams were cut away with the rusted floor panels.





Rutiinihomma: mallaus, sapluuna, siirto peltiin, leikkaus, hitsaus.
Routine job: dry fit, template, transfer to sheet metal, cut, weld.
















Samaa puuhaa apukuskin puolella.
The same operation on the passenger's side.


Pukki oli tiellä, joten en saanut siistittyä leikkausta aivan loppuun asti.
The jack was on the way, so I couldn't finnish the cut cleanly yet.


Pukkia siirretty ja homma pääsee etenemään.
The jack has been moved so things can advance.



Paikat nyt siistittynä.
Things are now tidied up.


Maali poistettu hitsausta varten.
Paint has been removed for welding.


Paikan tekoa.
Making the patch.


Lopullinen paikkaus.
The final patch.


Ja paikalleen hitsattuna.
And now welded in place.


Rälläkkä on hieman osunut sinne tänne väkisinkin, joten pitää hieman siistiä.
The angle grinder hitting different places is almost unavoidable, so must do some finishing touches.


Näyttää hieman karulta, mutta toimii.
Looks a bit harsh, but it works.





Pohjan pistehitsit tasoiteltuna.
Spot welds grinded down.




Lattian kahteen isompaan paikaan pitää vielä lisätä helmaan "kanttaus" tuomaan jäykkyyttä ja pitämään katsastusmies tyytyväisenä. Pohjapalkit korvataan kahdella 4mm paksulla tukiripalla, jottei turhaa koteloa lialle enää olisi.
A "bend" must be added to the two bigger patches, to bring more stiffness and to keep the Inspector happy.
The support beams will be replaced by two 4mm thick ribs to avoid an unnecessary shell for dirt to collect into.



Kuskin puoleiset rivat valmiina.
The driver's side ribs are ready.


Sama apukuskin puolella.
Same on the passenger's side.




Pohjaan tehtävät metallityöt ovat nyt valmiit. Pohjan maalaus jatkuu osiossa MAALAUS. Tähän osioon lisään vielä kiveniskuhommat.
All the fabrications are now done. Painting portion of the underbody will be shown in PAINTING -section. I will still add all the stone chip guard stuff here.


Vararengaskuilujen kohdalle laitoin kiveniskukalvoa esteettisistä syistä.
I laid down stone chip film over the spare wheel wells for aesthetics.


Takarengaskuiluihin levitin kaksi kerrosta Troton kiveniskumassaa kalvojen sijasta.
I laid to coats of Troton stone chip guard inside the rear wheel wells instead of the film.