VAIHTEISTO & VOIMANSIIRTO / TRANSMISSION & DRIVETRAIN


Tässä osiossa käsitellään vaihdelaatikon irroitus ja asennus, sekä siinä yhteydessä voimansiirto taka-akselille päättyen.
This section covers the removal and installation of the transmission and also the drivetrain.


Kardaani on kiinni vaihdelaatikossa kolmella pultilla, joissa kanta ja mutteri on 20mm.
The drive shaft and transmission are held together with three 20mm bolts and 20mm nuts.


Kardaanituki on kiinni neljällä 14mm pultilla.
The drive shaft is held with four 14mm bolts.



Tässä vaiheessa kardaani oli jo irti taka-akselista, joten se lähti kokonaan irti.
At this point the drive shaft was detached from the rear axle so it fell completely off.


Vaihdelaatikkoa irroittaessa tulee kytkinvaijeri irroittaa. Tällä kertaa se lähti irti vain leikkaamalla.
When removing the transmisssion the clutch cable has to be removed. This time it had to be cut.


Samoin startti tulee irroittaa. Se on kiinni kahdella pitkällä 18mm pultilla. Pultteja ei tarvitse, eikä voi irroittaa kokonaan paikaltaan, vaan riittää, että ne on irti startista.
The starter motor has to be remowed as well. It is held in place with to 18mm bolts which do not have to and can not be removed completely. Just unscrew them from the starter motor.


Vaihteistontuki on kiinni rungossa neljällä isolla pultilla ja yhdellä pienemmällä pultilla tärinäkumiin.
The transmission support is bolted on to the chassis with four huge bolts and with one smaller bolt to the rubber damper.




Vaihdekeppi tulee irroittaa irroittamalla sen juuressa oleva pultti. Se ei onnistunut, joten koko keppi leikatiin irti.
The gear shifter must be removed by removing the bolt from its base. That didnät go so well so the whole shifter was cut away.






Vaihdelaatikko irroitettu. Kuvassa näkyy kytkin ja vauhtipyörä.
The transmission removed. Clutch and flywheel can be seen in this photo.