Aloittelin etupään purkua ja jarrut ovatkin ensimmäinen asia renkaiden jälkeen, mitkä irroitetaan.
Kyseessä on apukuskin puoleinen etupää, sillä jarru laahasi ajaessani auton sen leposijoilleen.
I started to work on the front end and the brakes are the next thing on the list right after the wheels.
This is the passenger side as I heard the brakes grinding agains the disc as I drove the car to its resting place.
Jarrusatula on kiinni kahdella pultilla, kanta 15mm. Lämpö ja leka auttoivat irroituksessa.
The caliper is held with two bolts, 15mm head. Heat and a sledgehammer eased the removal.
Syykin laahaukseen löytyi: satula ja jarrupalat ruostuneet yhdeksi köntiksi.
The reason for the grinding was found: The caliper and pads have rusted into one lump.
Jarruletkut irtoavat 14mm ja 11mm kiintoavaimilla. Jarrunestettä tihkuu helposti, joten muovipussilla ne saa helposti "tulpattua"
The brake lines can be removed with 14mm and 11mm wrenches. Brake fluid is easily spilled so a plastic bag "plugs" them nicely.
Jarrulevy on kiinni kahdella pultilla, joissa on 10mm kanta. Ne irroitettuani ei levy suostunut lähtemään irti ilman suostuttelua. Lekalla tasaisesti nakuteltua sekin alistui. Jarrupalatkin ovat kuin uudet.
The brake disc is held with two bolts with 10mm heads. After removing them the disc didn't want to let go without some persuasion. After hitting it evenly with a sledgehammer it finally surrendered. The brake pads are like new.
KUSKIN PUOLI
DRIVER'S SIDE
Kuskinpuolen jarruasetelma oli mukava irroitella koko etutolpan ollessa kiinni ruuvipenkissä.
The driver's side brake assembly was a breeze to work on since the whole shock was on a vise.
Jarrusatulan kaksi 15mm pulttia olivat pehmeät ja ruostuneet lujaa kiinni, joten löin 14mm hylsyn pultin kantaan kiinni ja löin pultit auki. Kuvassa 14mm hylsy 15mm pulttikannassa.
The brake caliper's two 15mm bolts were soft and rusted tight so I had to hit on a 14mm socket and then hit the ratchet to open the bolts. A 14mm socket on a 15mm bolt head.