When I first time heard that Volvos with B230F engine had a diagnostic unit I was dumb struck and proud. So I have deciced to keep the old diagnistic unit but not completely stock and it will be get an Arduino Leonardo and a LCD to it's side.With the unit you can check oil temp, intake air temp, boost and their peak value.
Tältä lopputulos tulee näyttämään näytön osalta.
This is how the end result will look like for the LCD.
Öljypohjan tulpan kierre on 3/4 UNF. Meinasin aluksi käyttää Vakio lämpöanturia öljynlämpötilanmittaukseen, mutta sen saaminen toimimaan osoittautui liian ongelmalliseksi, koska sen lämpö/vastus -käyrä on hivenen parabeli. Tulevaisuudessa, jos joku muu saa sen toimimaan, niin aion ehkä käyttää sitä. Kierre on M12x1,5.
The oil pan blug has 3/4 UNF threading. I was going to use the stock temp sensor but getting it to work properly proved to be to problematic because it's temperature/resistance curve is a bit parabel. If someone does get it to work I might use it. It's theading is M12x1,5.
Olen siirtynyt käyttämään LM36 lineaarista lämpöanturia, minkä ohjelmointi on kuin kesätuulen puhallus. Olen tehnyt sillekin oman tulpan öljypohjaan. Kuvat alla.
I have now moved to LM36 temp sensor which curve is linear and programming it is like a summer breeze. I have made a oil plug for it too. Pictures below..
Kytkentätapa Anturin ja Arduinon välillä.
How to connect the LM36 to Arduino.
Diagnostiikkayksikön liittäminen Arduinoon. Diagnostiikkayksikköön menee vakiona neljä johtoa:
Musta/vihreä = diagnostiikan portti 2
Valkoinen = diagnostiikan portti 6
Sininen = diagnostiikan portti 4, LED
Musta/ruskea = diagnostiikan portti 8, Nappi
Connecting the diagnostic unit to Arduino. There goes four wires to the diagnostic unit stock:
Black/green = diagnostic port 2
White = diagnostic port 6
Blue = diagnostic port 4, LED
Black/brown = diagnostic port 8, Button
Diagnostiikkayksikkö purettuna.
The diagnostic unit disassembled.